
Diagnoza ADHD u dzieci i młodzieży – Warszawa
Diagnoza zaburzeń koncentracji uwagi, nadaktywności psychoruchowej i impulsywności (F90) jest złożonym procesem, na który składa się kilka spotkań diagnosty zarówno z osobą badaną, jak i jej bliskimi. Biorąc pod uwagę specyfikę problemów pojawiających się w zależności od wieku, wykonanie diagnozy w kierunku ADHD jest możliwe dopiero po ukończeniu przez osobę badaną 6 roku życia.
Diagnozę ADHD warto rozważyć, jeśli Twoje dziecko przejawia któreś z poniższych zachowań?
- ma trudności z koncentracją w szkole, zapomina o zadaniach,
- jest bardzo ruchliwe, trudno mu wysiedzieć na lekcji,
- impulsywnie reaguje, często wchodzi w konflikty,
- ma problemy z organizacją nauki, odkłada wszystko na ostatnią chwilę,
- przejawia trudności w kontrolowaniu emocji, wybucha złością,
- porażki szkolne obniżają jego samoocenę.
Co zyskujemy dzięki diagnozie ADHD?
Zrozumienie i ulga: wyjaśnia źródło trudności (to żadne „lenistwo” czy „brak motywacji”), zmniejsza poczucie winy i frustracji.
- dostosowanie otoczenia: wsparcie w szkole (dostosowania, opinia), ułatwienia w pracy i w domu,
- dostęp do pomocy: psychoterapia, psychoedukacja, coaching ADHD, farmakoterapia (opcjonalnie),
- prawo do wsparcia w edukacji: dłuższy czas na sprawdzianach, praca w spokojnym miejscu, zajęcia dodatkowe (TUS, terapia pedagogiczna),
- poprawa samooceny: skupienie na mocnych stronach, a nie tylko na trudnościach, zrozumienie, że to neurobiologia, a nie wina osoby,
- lepsze relacje z innymi: więcej zrozumienia ze strony rodziny i nauczycieli, mniej konfliktów wynikających z niezrozumienia objawów.
Diagnozowanie ADHD musi uwzględniać diagnozę różnicową, czyli dokładne sprawdzenie w procesie diagnostycznym, czy objawy dziecka nie są wynikiem innych zaburzeń, takich jak: zaburzenia integracji sensorycznej, PTSD, zaburzenia zachowania, zaburzenia opozycyjno-buntownicze, inne zaburzenia rozwoju.
Posiadamy zarówno narzędzia do diagnozy, jak i doświadczenie kliniczne, dzięki którym przeprowadzona przez nas diagnoza spektrum autyzmu jest rzetelna, jak i wiarygodna. W procesie diagnostycznym wykorzystujemy zarówno komputerowy test MOXO, jak i zestaw kwestionariuszy Conners 3.
Jak przebiega diagnoza ADHD u dzieci i młodzieży w PP iNSE w Warszawie?
- konsultacja diagnostyczna psychologa dziecięcego – wizyta bez dziecka – 50 min (300 zł),
- obserwacja psychologiczna dziecka – 50 min (220 zł),
- badanie Conners-3 (wizyta z dzieckiem od 8 rż.) – 40 min (350 zł),
- badanie MOXO – 40 min (350 zł),
- przekazanie diagnozy – wydanie pisemnej opinii psychologicznej wraz z omówieniem wyników badania – 50 min (300 zł),
- wizyta u lekarza psychiatry dzieci młodzieży.
Podsumowaniem każdego realizowanego przez nas procesu diagnostycznego jest diagnoza wydawana w formie pisemnej, którą omawiamy razem z rodzicami.
Ważne jest, żeby na pierwszą wizytę rodzice przynieśli książeczkę zdrowia dziecka, wyniki badań specjalistycznych, jeżeli były wykonywane (np. EEG, rezonans magnetyczny, tomografia komputerowa, badania genetyczne, metaboliczne) oraz opinię z przedszkola lub szkoły. Dodatkowo prace plastyczne, szkolne zeszyty, dzienniczki z uwagami oraz wszystko to, co rodzice uznają za ważne dla prawidłowej oceny rozwoju dziecka.
Diagnoza ADHD u dzieci i młodzieży w PP iNSE jest diagnozą nozologiczną (in. diagnoza psychologiczna), polegającą na zgrupowaniu pewnej liczby objawów w syndromy oraz nadaniu im nazw, aby można je było łatwo rozpoznać.
Proces diagnostyczny kończy wizyta u lekarza psychiatry dzieci i młodzieży, na której rodzice wraz z dzieckiem uzyskują diagnozę lekarską. Zaświadczenie lekarskie jest podstawą do ubiegania się w przyszłości o zaświadczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i/lub o zaświadczenie o niepełnosprawności dziecka, otwierające dostęp do terapii i dalszej specjalistycznej pomocy.
